De bouw

 

Technische details LNG-terminal 

In de eerste fase is de beoogde doorvoercapaciteit van de LNG-terminal 12 miljard m³  per jaar(12 BCMA). De terminal bestaat dan uit twee steigers, drie opslagtanks en een omgeving waar LNG wordt hervergast. Op termijn is een capaciteitsuitbreiding gepland tot 16 BCM. Dat brengt ongeveer 200 verschepingen per jaar met zich mee. Om die te faciliteren zijn twee LNG-steigers en vier opslagtanks nodig. De tanks, elk met een capaciteit van ongeveer 180.000 m³, zijn aan de rand maximaal 40 meter hoog en in het midden maximaal 52 meter. De diameter is circa 86 meter. In het ontwerp van de steigers wordt rekening gehouden met de afmetingen van toekomstige LNG Carriers en Qatar-max schepen (met een capaciteit van ongeveer 250.000 m³, een lengte tot 350 meter en een diepgang van circa 12,5 meter). De huidige LNG schepen hebben een laadvermogen van 120.000 m³ tot 210.000 m³ (scheepslengte tot circa 315 meter). 

 

 

LNG-expertise op elk aspect 

De partners in Gate terminal, Gasunie en Vopak, beschikken samen over excellente expertise om een LNG-importterminal in Nederland te realiseren. Ze hebben uitgebreide ervaring met het beheer van onafhankelijke terminals, het afhandelen van per tanker aangevoerde ladingen, efficiënt voorraadbeheer voor verschillende klanten, LNG-opslag, het omzetten van LNG in aardgas, gaskwaliteitsbeheersing en veilige, efficiënte aansluiting op het binnenlandse gastransportnetwerk.

Gasunie heeft op de Maasvlakte al dertig jaar een ‘peakshaver-installatie’ in bedrijf voor LNG-opslag en -omzetting van LNG in aardgas. Bij piekvraag tijdens winterperiodes met lage temperaturen waarborgt deze installatie de leveringszekerheid in West-Nederland door injectievan aardgas in het landelijk netwerk.